سفارش تبلیغ
صبا ویژن
blogsTemplates for your blogpersianblogpersianyahoo
کسی که دانشش بر هوایش چیره شود، آن دانش سودمند است . [پیامبر خدا صلی الله علیه و آله]
پاییز 1383 - پویا رد هت

  پویا انصاری  
 



Michael Robertson مدیر ارشد اجرایی همیشه هوشیار شرکت Linspire متذکر شده است که هم اکنون برنامه‌های تبلیغاتی دسک‌تاپ در شمال وجنوب در پر بیننده‌ترین زمان پخش می‌شود. Robertson گزارش داد که هم در آمریکای شمالی و هم در مکزیک، آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیونی در مورد کامپیوترهای دسک‌تاپ لینوکس کار خود را شروع کرده‌اند.

از PCWorldIran، شرکت آی‌بی‌ام طی دو سال گذشته همین کار را برای سرورهای لینوکس انجام می‌داده است، اما تا آنجا که Robertson خبر دارد، قبلا هیچ نوع آگهی تبلیغاتی در مورد لینوکس دسک‌تاپ در تلویزیون مشاهده نکرده بود.

Robertson گفت: تلویزیون بهترین نشانه خط فکری مردم است. هم اکنون دو آگهی تبلیغاتی تلویزیونی جدید در مورد کامپیوترهای دسک‌تاپ لینوکس پخش می‌شوند که می‌توانند کاری را که آگهی‌های شرکت آی‌بی‌ام برای سرورهای لینوکس انجام داد، برای لینوکس دسک‌تاپ انجام دهد.

وی نوشت: چنین تبلیغاتی به افزایش سطح آگاهی مردم از امکانات لینوکس کمک می‌کند. Robertson اینطور افزود که: وقتی کارم را با Linspire شروع کردم، خیلی‌ها در مورد کاربرپسند بودن لینوکس برای استفاده دسک‌تاپ تردید داشتند. ما تلاش بسیاری کردیم تا لینوکس را آسان و کاربر پسند کرده و این گونه تردیدها را از بین ببریم. در حال حاضر آنچه که در انتخاب لینوکس اهمیت بیشتری دارد تعلیم و آموزش به افرادی است که فقط در دنیای ویندوز بزرگ شده‌اند. آنها باید بدانند که جایگزین‌های کاملتری هم وجود دارد که حتی مزایای بیشتری هم دارند. با وجود اینکه Robertson می‌داند که آموزش به دنیا در مورد اینکه لینوکس دسک‌تاپ عملی و کارآمد است. فقط از طریق تبلیغات تلویزیونی چند شرکت امکان پذیر است. ولی شدیدا معتقد است که تبلیغات تلویزیونی جدید و تبلیغاتی این چنین که قطعا ادامه خواهند داشت، در مجموع در گسترش و توسعه آگاهی مردم از جایگزین‌های دیگر ویندوز موثر است.

این دو تبلیغ عبارتند از: تبلیغ شرکت Sub500 در آمریکای شمالی (Robertson این آگهی را یک قطعه جالب تلویزیونی می‌داند که به قابلیت دسک‌تاپ‌های لینوکس تاکید می‌کند) و تبلیغ شرکت Elektra در بخش جنوبی که با یک آگهی تبلیغی برای اسپانیایی زبان‌ها همراه است.

Robertson بیان کرد: از آنجا که اکثر خانواده‌های آمریکای لاتین در حال حاضر برای اولین بار است که کامپیوتر می‌خرند، Elektra در آگهی‌هایش به این مطلب تاکید دارد که این دستگاه چندکاره است و می تواند نیازهای کل خانواده را برطرف نماید. شرکت Elektra با ما تماس گرفت و گفت که تمامی کامپیوترهای Linspire موجود در انبارهایشان را فروخته‌اند و اشاره کرد که علت هیجان در مورد لینوکس های دسک‌تاپ در بازارهای نوظهور همین مساله است.

وی با بیان این مطلب به سخنان خودخاتمه داد: همزمان با رشد تقاضای لینوکس دسک‌تاپ، شما شاهد این خواهید بود که شرکت‌های بیشتری سعی می کنند که کار شرکت‌های Flektra و Sub500 که در این زمینه پیشگام بوده‌اند، را ادامه دهند.


 
  موضوعات یادداشت  
چهارشنبه 83 آبان 27 ساعت 9:40 عصر

  پویا انصاری  
 

نرم‌افزارهای جدید معمولاً به صورت بسته‌هایی با قالب‌های استاندارد توزیع می‌گردند. چند قالب معروف به همراه چند مثال را در این قسمت شرح می‌دهیم:

قالب RPM

لغت RPM مخفف RedHat Pakage Manager هست و یکی از قدرتمندترین ابزارهای مدیریت بسته‌ها و نصب و به‌روزرسانی و حذف آن‌ها می‌باشد. این قالب قدرت جستجو در میان بسته‌ها و نیز ردیابی فایل‌های هر بسته را به شما می‌دهد. ساختارهایی نیز برای اطمینان از اعتبار بسته‌های دریافتی از اینترنت در این قالب پیش‌بینی شده است. کاربران حرفه‌ای هم می‌توانند برنامه‌های خود را برای نصب به این قالب ساخته و عرضه نمایند.
یک بسته RPM از دو قسمت آرشیو فایل‌ها و کدهای مدیریتی تشکیل شده است. خود کدهای مدیریتی نیز شامل کدهای نصب و حذف فایل‌ها، کدهای سازنده راهنمای بسته، وضعیت امنیتی فایل‌ها و نیز توضیحات بسته می‌شود. از بسته‌های RPM برای ارائه دو نوع مختلف اطلاعات استفاده می‌شود : بسته‌های دودوئی که مانند یک کپسول نرم‌افزار را داخل یک فایل نگه می‌دارد و بسته‌های متن برنامه که حاوی متن(سورس) برنامه جهت کمپایل و نصب هستند.
خیلی از توزیع‌های غیر RedHat هم RPM را پشتیبانی می‌کنند؛ SuSe و Mandrake از آن جمله‌اند. برای اطلاع از اینکه آیا توزیع لینوکس شما هم این پشتیبانی را دارد و یا نه می‌توانید راهنمای man rpm را در سیستم خود مطالعه کنید.
خیلی از بسته‌ها به سادگی با اجرا فرمان به‌روزرسانی بسته نصب می‌شوند؛ حتی اگر بسته از قبل بر روی سیستم شما نصب نشده باشد. چرا که بسته RPM حاوی ویرایش کامل فایل‌های برنامه هست و فایل‌هایی که از قبل بر روی سیستم شما موجود هست را بازنویسی می‌کند و فایل‌های جدید را نیز کپی می‌کند.
در محیط گرافیکی لینوکس معمولاً با دوبار کلیک بر روی فایل RPM، پس از خواندن اطلاعات سرمتن فایل، از شما کلمه عبور root را می‌پرسد. پس از ورود کلمه عبور، عملیات نصب را شروع می‌کند و ظرف چند سوت!، بسته موردنظر را نصب می‌کند. البته مثل همیشه قدرت در تنظیمات محیط متنی می‌باشد! در محیط متنی (و یا ترمینال) عبارت معمول برای نصب بسته(ها)ی RPM، به قرار زیر می‌باشد:

rpm -Uvh /path/to/rpm-pakage(s)


خصیصه -U در عبارت بالا برای به‌روزرسانی (Upgrade) آورده شده و خصیصه -v نیز جهت گزارش تفصیلی آورده شده است. خصیصه -h موجب نمایش یک میله پیشرفت در هنگام نصب می‌گردد:

[root@localhost Programs_for_install]# rpm -Uhv kmysqladmin-0.6.9-1.fedora1.i386.rpm
Preparing... ################################### [100%]
1:kmysqladmin ################################### [100%]
[root@localhost Programs_for_install]#


معمولاً کرنل (هسته لینوکس) را با خصیصه -i نصب می‌کنند. این خصیصه موجب نصب بسته بدون بازنویسی فایل‌های قدیمی می‌شود. نصب کرنل بدون بازنویسی موجب می‌شود که در صورت کار نکردن نسخه جدید کرنل، سیستم شما دچار مشکل نشده و از فایل‌های قدیمی برای راه‌اندازی سیستم استفاده کند.
شما همچنین می‌توانید از rpm برای چک کردن اینکه آیا بسته خاصی بر روی سیستم شما نصب شده است استفاده کنید:

[mh@localhost mh]$ rpm -qa | grep vi
vim-common-6.2.121-1
vim-enhanced-6.2.121-1
vim-X11-6.2.121-1
redhat-config-services-0.8.5-23
[mh@localhost mh]$


و یا بسته‌ای که حاوی فایل خاصی است را ردیابی کنید:

[mh@localhost mh]$ rpm -qf /etc/profile
setup-2.5.27-1.1
[mh@localhost mh]$ which cat
/bin/cat
[mh@localhost mh]$ rpm -qf /bin/cat
coreutils-5.0-24


دقت کنید که برای جستجو در میان اطلاعات بسته‌ها نیازی به امتیازات مدیر (root) سیستم ندارید. شما تنها زمانی لازم است root باشید که بخواهید برنامه‌ای نصب، به‌روزرسانی و یا حذف نمایید.
در زیر آخرین مثال را می‌بینید؛ نحوه حذف یک برنامه:

[root@localhost Programs_for_install]# rpm -e kmysqladmin
[root@localhost Programs_for_install]#


توجه داشته باشید که عمل حذف خروجی‌ای به صورت پیش‌فرض ایجاد نمی‌کند. اگر از حذف بسته اطمینان ندارید، می‌توانید از دستور rpm -qa برای چک کردن این موضوع استفاده کنید.
RPM قدرتی فرای مطالب مطرح‌شده در این بخش دارد. برای دستیابی به منابع بیشتر می‌توانید سری به
RPM HOWTO بزنید.

قالب DEB

این قالب برای لینوکس‌های دبیان به صورت پیش‌فرض استفاده می‌شود و ابزار استاندارد مدیریت این قالب نیز dselect نام دارد. این ابزار امکان انتخاب بسته‌ها جهت نصب و به‌روزرسانی را برای شما میسر می‌کند و در عین حال در هنگام نصب دبیان نیز در تنظیم و مشخص کردن بسته‌های قابل استفاده به شما کمک می‌کند.
سایت دبیان تمامی اطلاعاتی لازم را در خود دارد. به اضافه یک راهنمای کامل dselect برای کاربران مبتدی!

قالب‌های فشرده شامل متن برنامه

قسمت عظیمی از نرم‌افزارهای لینوکسی متن-باز هستند و بسیاری از برنامه‌نویسان لینوکس نیز هنگام توزیع، به جای عرضه نسخه کمپایل شده برنامه، متن برنامه را عرضه می‌نمایند. متن برنامه می‌تواند به همراه بسته نرم‌افزاری و یا مستقلاً در یک فایل فشره شده مثل program-version.tar.gz و یا چیزی شبیه به این و یا در یک بسته قالب RPM و یا DEB قرار گرفته باشد.
کارهایی که باید برای نصب اینجور بسته‌ها انجام دهید همراه با نیازمندی‌های خاص نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در فایل README گنجانده می‌شود. احتمالاً برای استفاده از اینجور بسته‌ها نیاز به کمپایلر C نیز خواهید داشت. gcc و یا GNU C Compiler همراه تقریباً تمامی نسخه‌های لینوکس توزیع می‌گردد و در تعدادی از سیستم‌عامل‌های غیر لینوکس نیز عرضه گشته است. نصب اینجور بسته‌ها هیجان خاص خودش را دارد!

به‌روزرسانی و مدیریت خودکار بسته‌ها

کلیات

اولین کاری که پس از نصب یک سیستم باید انجام داد، به‌روزرسانی آن سیستم می‌باشد؛ این قاعده برای تمامی سیستم‌عامل‌ها صادق می‌باشد.
به‌روزرسانی‌های اکثر توزیع‌های لینوکس را می‌توان در باز سایت‌های بازتابگر توزیع لینوکستان پیدا کرد. لیست چنین بازتابگرهایی را می‌توانید در سایت توزیع لینوکستان پیدا کنید.
به‌روزرسانی را باید به صورت منظم انجام دهید. هر دو هفته یکبار برای کاربر خانگی معقول به نظر می‌رسد. شما باید همیشه سعی کنید که آخرین ویرایش بسته‌های نصب شده بر روی سیستمتان را داشته باشید. همانطور که قبلاً گفته شد، امکانات جدید و رفع اشکال‌ها مدام تدوین می‌گردند و گه‌گاه مشکلات امنیتی مهمی کشف می‌شوند. این نه به خاطر بی‌نظمی لینوکس که به خاطر ویژگی‌های خاص برنامه‌های متن-باز هست. ما می‌خواهیم نرم‌افزارمان بهترین باشد ولی رسیدن به این هدف انعطاف در عمل و کشیدن زحمت به‌روزرسانی را طلب می‌کند!
خبر خوب اینه که بیشتر توزیع‌ها برنامه‌ای برای مدیریت به‌روزرسانی دارد و شما را از زحمت به روز رسانی روزانه بسته‌ها به صورت دستی خلاص می‌کند. در این بخش می‌خواهیم نگاهی به برنامه‌های مدیریت به‌روزرسانی بسته‌ها بیاندازیم. البته این موضوع وسیعی است و امکانات این برنامه‌ها فرای توضیح در چند پاراگراف است. ما در این بخش بیشتر رو چند برنامه مردمی تمرکز می‌کنیم و خیلی جاها شما رو به راهنماهای تدوین شده ارجاع می‌دهیم. نگید که نگفتیم!

APT

Advanced Pakage Tool یکی از ابزارهای مدیریت بسته‌ها می‌باشد. برنامه محیط متنی apt-get که همراه با یک راهنمای ممتاز نصب و استفاده به صورت پیش‌فرض در توزیع دبیان قرار گرفته، قابلیت کار با قالب RPM را نیز علاوه بر قالب DEB دارا می‌باشد. اولین ویژگی APT انعطاف‌پذیری و آزادی عمل آن می‌باشد.
در اولین استفاده از apt-get می‌بایست یک لیست از بسته‌های قابل استفاده تهیه کنیم. این کار را با دستور

apt-get update


انجام می‌دهیم. پس از آن می‌توانید سیستم خود را به روز برسانید :

apt-get upgrade


این کار را به طور منظم انجام دهید؛ این یک راه آسان به‌روز و امن نگه داشتن سیستم می‌باشد.
جدای این کارکرد پر کاربرد، apt-get ابزار سریعی برای نصب بسته‌های تکی به شمار می‌رود. نحوه کار آن بدین صورت است:

[mh@localhost mh]$ su - -c "apt-get install xsnow"
Password:
Reading Package Lists... Done
Building Dependency Tree... Done
The following packages will be upgraded
xsnow (1.42-10 => 1.42-11)
1 upgraded, 0 newly installed, 0 removed and 7 not upgraded.
Need to get 33.8kB of archives.
After unpacking 20B disk space will be freed.
Get:1 http://ftp.ussg.iu.edu fedora/1/i386/os xsnow 1.42-11 [33.8kB]
Fetched 33.8kB in 22s (1490B/s)
Checking GPG signatures...
Committing changes...
Preparing... ################################### [100%]
1:xsnow ################################### [100%]
Done.


به خصیصه -c دقت کنید؛ این خصیصه موجب می‌شود که فقط دستور پس از این خصیصه با امتیازات root اجرا می‌شود. این کار خطر فراموش کردن عمل خروج از root را از بین می‌برد.
چنانچه بسته‌ای برای نصب بسته منتخب شما پیش‌نیاز باشد، خود apt-get آن بسته را از اینترنت گرفته و نصب می‌کند.
اطلاعات بیشتر را می‌توانید در
APT HOWTO بیابید.

ابزارهای مدیریت بسته‌ها و به‌روزرسانی خاص قالب RPM

ابزار Update Agent که در ابتدا برای قالب RedHat RPM تدوین گردیده بود، اکنون برای قالب‌های دیگری نیز برنامه‌ریزی گشته است. این ابزار تمامی امکانات لازم جهت به‌روزرسانی توزیع شرکت ردهت و یا فدورا را دارا می‌باشد. چنانچه در محیط متنی عبارت up2date را وارد نمایید، به صورت پیش‌فرض یک نمایه کوچک در کنار محل ساعت ظاهر می‌گردد که با زبان بی زبانی به شما وجود و یا عدم وجود بسته جدید جهت به‌روزرسانی را اعلام می‌دارد!
یکی دیگر از ابزار به‌روزرسانی که اخیراً محبوبیت بیشتری یافته، Yellowdog"s Updater Modified یا yum می‌باشد. این ابزار انتخاب سیستم‌های فدورا می‌باشد.
YaST و یا Yet another Setup Tool طیف عظیمی از کارهای مدیریتی سیستم‌های SuSE را به عهده دارد و از آن جمله هست به‌روزرسانی بسته‌های RPM! از نسخه ۷.۱ به بعد SuSE شما می‌توانید از طریق YOU یا Yast Online Update در محیط وبی سیستم خود را به روز برسانید.
در لینوکس Mandrake یک مجموعه ابزار به نام URPMI تدوین گشته که در نصب نرم‌افزارهای جدید به کاربر کمک می‌کند. این ابزار با RPMDrake و MandrakeUpgrade به هم آمیخته تا کار نصب و حذف برنامه‌ها را هلو کند! MandrakeOnline گستره وسیعتری از خدمات را ارائه می‌دهد و می‌تواند به صورت خودکار مدیر سیستم را در زمان لازم از وجود به‌روزرسانی برای سیستم خاص شما آگاه کند. میزکارهای KDE و Gnome نیز برای خودشان برنامه‌های مدیریتی (گرافیکی) خاص خودشان را دارند؛ KPakage و GnoRPM.
یکی از ارائه‌کنندگان نرم‌افزارهای میزکار لینوکس،
XIMIAN، ابزار گرافیکی به نام RedCarpet تدوین کرده است که توان اتصال به کانال‌های مختلف به‌روزرسانی را دارد. این بدان معناست که از طریق این ابزار قادر به به‌روزرسانی توزیع‌های مختلف لینوکس و یا حتی دریافت ابزارهای تکی و یا محصولات Ximian خواهید بود. این نرم‌افزار هم‌اکنون سیستم‌های RedHat، Debian، Mandrake، Solaris، SuSE و YellowDog را پشتیبانی می‌کند.

ارتقاء هسته لینوکس (کرنل)

اکثر لینوکس‌ها به خوبی کار خواهند کرد اگر شما آنها را به روز نگه دارید. در پروسه به‌روزرسانی چنانچه نیاز باشد، هسته جدیدی نصب می‌گردد و تغییرات لازم به‌صورت خودکار صورت می‌گیرد. شما تنها در صورتی نیاز به کمپایل و یا نصب یک هسته جدید به صورت دستی دارید که کرنل توزیع لینوکس شما، امکانات خاصی که شما نیاز دارید را برآورده نمی‌کند.
هیچوقت کرنلتان را به این امید که حتماً درست کمپایل شده و بدون آزمایش کردن با کرنل قبلی خود جایگزین نکنید. شما می‌توانید با تغییر فایل پیکربندی grub.conf به‌راحتی کرنل جدید را به مجموعه سیستم عامل‌های سیستم خود اضافه کنید. نمونه‌ای از یک چنین فایل پیکربندی را ببینید :

# grub.conf generated by anaconda
#
# Note that you do not have to rerun grub after making changes to this file
# NOTICE: You have a /boot partition. This means that
# all kernel and initrd paths are relative to /boot/, eg.
# root (hd0,5)
# kernel /vmlinuz-version ro root=/dev/hda8
# initrd /initrd-version.img
#boot=/dev/hda
default=1
timeout=10
splashimage=(hd0,5)/grub/splash.xpm.gz
title Fedora Core - New (2.6.6)
root (hd0,5)
kernel /vmlinuz-2.6.6 ro root=LABEL=/ rhgb quiet
initrd /initrd-2.6.6.img
title Fedora Core - OLD (2.6.5-1.358)
root (hd0,5)
kernel /vmlinuz-2.6.5-1.358 ro root=LABEL=/ rhgb quiet
initrd /initrd-2.6.5-1.358.img
title Windows 98
rootnoverify (hd0,0)
chainloader /bootsect.dos


شما می‌توانید ‌پس از اطمینان از کارکرد کرنل، خط‌های قدیمی را از فایل تنظیمات Grub حذف کنید؛ گرچه بهتر است چند روزی را برای اطمینان صبر کنید.

نصب برنامه از روی CD

mount کردن CD

روش نصب بسته‌های نرم‌افزاری از روی CD تفاوتی با نصب آنها از طریق اینترنت ندارد مگر در اضافه کردن CD به ساختار فایلی سیستمتان. البته در اکثر سیستم‌ها این کار به صورت خودکار انجام می‌گیرد. (چرا که automount در هنگام boot سیستم فعال می‌گردد) اما اگر شما CD را درون CD-ROM قرار داده‌اید و نمی‌توانید از آن استفاده کنید، به احتمال زیاد باید آن را mount کنید. (ممکن هم هست CD و یا CD-ROM خراب باشند!) برای اینکار لازم است دستوری شبیه به خط زیر را به سیستم خود بدهید. (بنا بر تنظیمات سیستم ممکن هست کمی متفاوت باشد) :

mount /dev/cdrom /mnt/cdrom


بر روی بعضی سیستم‌ها تنها root اجازه mount کردن CD و media های دیگر را دارد. (بستگی به تنظیمات سیستمتان دارد)
برای خودکار کردن این فرایند، معمولاً یک سطر در هنگام نصب لینوکس به فایل etc/fstab / اضافه می‌گردد. در این فایل ساختارهای فایلی (پارتیشن‌ها، CD، دیسکت، cool-disk و ...) به همراه محل قرار گرفتنشان در ساختار فایلی ریشه سیستم ، mount point ، لیست گردیده است. سطر مورد نظر چیزی شبیه به این می‌باشد (البته من CD-Writer هم دارم که موجب می‌شود سطر مورد نظر دو سطر باشد!) :

[reza@localhost reza]$ grep cdrom /etc/fstab
/dev/cdrom /mnt/cdrom udf,iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0
/dev/cdrom1 /mnt/cdrom1 udf,iso9660 noauto,owner,kudzu,ro 0 0


وجود چنین سطری در فایل پیکربندی سیستم فایلی رایانه شما نشان‌دهنده این است که سیستم شما دستور mount /mnt/cdrom را می‌شناسد. کلمه noauto هم برای جلوگیری از mount خودکار درایو در هنگام فرآیند boot در این خط قرار گرفته است.
چنانچه در میزکار (Desktop) شما نمایه CD وجود دارد، عملیات mount در راست کلیک کردن بر روی نمایه و انتخاب گزینه mount خلاصه می‌شود.
برای دیدن لیستی از ابزارهای mount شده می‌توانید از دستور mount به تنهایی استفاده کنید. برای مثال می‌توانید با دستور زیر از اینکه آیا cool disk شما mount هست و یا نه اطلاع پیدا کنید :

[reza@localhost reza]$ mount | grep usb_drive
/dev/sda on /mnt/usb_drive type vfat (rw)

 

استفاده از CD

پس از mount کردن CD، شما می‌توانید مسیر سیستم را به مسیر CD تغییر دهید. (معمولاً /mnt/cdrom می‌باشد) در این مرحله می‌توانید با همان روش‌های قبلی بسته‌های مورد نظر خود را نصب کنید. فقط دقت کنید که سعی در تغییر و یا نوشتن بر روی مسیر CD نکنید و فایل‌های فشرده شده را نیز در مسیر CD باز نکنید. چرا که مسیر CD فقط-خواندنی می‌باشد. البته قالب‌هایی همچون rpm را در صوتی که از روی CD اجرا کنید هم مشکلی ایجاد نمی‌کنند

درآوردن CD از CD-ROM

برای درآوردن CD، ابتدا بایستی آنرا umount کنید. این کار را می‌توان با دستورهای umount /mnt/cdrom و یا eject cdrom انجام دهید. توجه داشته باشید که در هنگام umount کردن CD، هیچ فرآیندی نباید در حال استفاده از CD باشند. حتی بودن در مسیر CD عدم موفقیت umount را به همراه دارد. اگر هنوز پیغام "device busy" با اعصاب شما بازی می‌کند، سعی نکنید CD-ROM را با سنجاق مجبور به پس دادن CD کنید! سنجاق را به عنوان آخرین راه نگه دارید. با دستور ps aux | grep cdrom می‌توانید فرآیندهایی که در حال استفاده از CD هستند را ردیابی کرده در صورت لزوم kill نمایید.

 جمع‌بندی

وقتی همه چیز سر جاش باشد، یعنی نصف کارها انجام شده است!
همانطور که نظم مهم هست، احساس راحتی در محیط، چه متنی و چه گرافیکی، نیز مهم هست. محیط متنی با استفاده از فایل‌های پیکربندی و ابزارهای shell مدیریت می‌شود. محیط گرافیکی نیز دارای فایل‌های پیکربندی خودش هست و در عین حال دارای ابزارهای گرافیکی جهت هلو کردن کار با آنها! برای تنظیمات خاص می‌توانید پس از خواندن راهنمای برنامه به سراغ فایل پیکربندی خاص آن برنامه رفته و سلیقه خود را در کمال خودخواهی بر آن تحمیل کنید!
راحت‌ترین راه برای تنظیم امکانات خاص منطقه‌ای مانند زبان و تنظیمات keyboard در هنگام نصب لینوکس می‌باشد. البته همیشه راه‌هایی برای تغییر تنظیمات اعمال شده در هنگام نصب وجود دارد.
برنامه‌های نرم‌افزاری مختلف در بسته‌بندی‌های مختلف در اختیار شماست و ابزارهای مدیریتی نیز در خدمت شما!
خلاصه اینکه اگر درست به لینوکس خود دستور دهید، امر، امر شماست!


 
  موضوعات یادداشت  
شنبه 83 آبان 23 ساعت 9:17 عصر

  پویا انصاری  
   

پس از بررسی یونیکس و لینوکس برای هرکاربر مسلم میشود که پروتکل TCP/IP یا همان پروتکل اینترنت و اغلب شبکه های کامپیوتری جهان در اصل زاده یونیکس بوده و با آن متولد شده است لذا سیستمهای عامل یونیکس و لینوکس مبنای تقریبا واحدی دارند در دستیابی و کار با منابع شبکه از امکانات بیشتری برخوردارند .

کاربران مایکروسافت ویندوز در هنگام کار باشبکه به برنامه network neibothood متکی هستند و این برنامه و سایر برنامه های کاربردی ویندوز پروتکل TCP/IP ‌ را برای سیستم قابل دستیابی مینمایند .

در محیط لینوکس چیزی به نام network neibothood وجود ندارد و مرورگرهای موجود در این سیستم عامل  مثل Konqueror‌ و یا  Nautilus بخوبی از پس مرور هر نوع شبکه ای بر می آیند لیکن توجه داشته باشید که درصورتیکه بخواهید از طریق لینوکس به یک شبکه تحت ویندوز متصل شده و منابع آنرا مرور نمائید لازم است برای برقراری ارتباط با شبکه ویندوز ابتدا بسته نرم افزاری samba-client  را برروی لینوکس خود نصب کرده باشید .

در اینصورت برای مرور شبکه ویندوز فقط کافی است یک پنجره مرورگر مثل Konqueror‌ و یا  Nautilus را بازکرده و در نوار آدرس آن تایپ کنید:    lan:/

البته توجه دارید که دستیابی به منابع شبکه بستگی کامل به سطوح دسترسی و منابع به اشتراک گذاشته شده بر روی شبکه دارد و دسترسی به هر منبع در مرحله بعد نیازمند دارا بودن access right  تعریف شده خود خواهد بود .


 
  موضوعات یادداشت  
شنبه 83 آبان 23 ساعت 9:3 عصر

  پویا انصاری  
   

ذکر یک نکته کلیدی در اینجا لازم است و آن اینکه در دنیای اطلاعات همیشه قبل از ما کسانی بوده اند که به یک نکته یا مشکل برخورد کرده و با همت و تلاش خود این مشکلات را مرتفع نموده و یا راه حلهای مربوطه را از کارشناسان امر جویا شده اند و اگر ما نیز بخواهیم مجددا شخصا" به دنبال راه حلی برای حل همان مشکل تکراری بگردیم بجز به هدر دادن وقت و هزینه چیزی عاید خود نکرده ایم . پس به کلیه کسانی که بازبان انگلیسی آشنائی دارند اکیدا توصیه میشود که راه حلهای زیر را بصورت سلسله مراتبی و به ترتیب طی نمایند :

1- جستجوی اینترنت :

در حال حاضر منابع عظیمی از اطلاعات ذیقیمت در مورد گنو/لینوکس در گستره شبکه اینترنت وجود دارد . برخی از مجموعه ها اطلاعات عمومی و برخی اطلاعات تخصصی در اختیار میگذارند ، پس قبل از هرکاری سعی نمائید به جستجوی اینترنت مخصوصا توسط یک موتور جستجوگر عمومی که خدمات اختصاصی جستجوی لینوکس ارائه میکند مثل Google  در آدرس http://www.google.com/linux   بپردازید. شما حتی قادر خواهید بود با موتور جستجوگر پیشرفته گوگل advanced search  جملات کلیدی یا پیغامهای خطای احتمالی نرم افزارهای کاربردی خود را جستجو کرده و راه حل مشکل را به سهولت پیداکنید .

 

2- عضویت در گروههای خبری  Mailing Lists و مطالعه Newsgroups Archives :

نظر به اینکه جستجوی اینترنت میتواند نتایج بیشماری را بدنبال داشته و پاسخ اصلی در بین صدها و گاهی هزاران نتیجه جستجو پنهان بماند و از حوصله کاربرخارج باشد پیشنهاد میشود در صورت عدم موفقیت در رسیدن به پاسخ دقیق و مورد نظر به پالایش نتایج جستجو با روش زیر بپردازید :

مثال: اگرشما بدنبال یافتن اطلاعاتی درمورد نحوه استفاده از بوت لودر GRUB  با پارتیشنهای مینیکس Minix partition  میگردید میتوانید نتایج جستجوی خودرا با بکاربردن جستجوی عبارات خاص مثل  "grub mailing list"  در گوگل محدودتر نموده  و لینکی را که شمارا به لیست پستی Grub  موجود در آرشیو موتور جستجوی گوگل راهنمائی میکند به شرح زیر

 http://mail.gnu.org/pipermail/bug-grub/1999-July/003129.html پیداکنید.

 این گروه های پستی بعنوان مثال میتواند شما را به نتایج نزدیکتر جستجو از جمله نحوه دسترسی به patch  یا بسته نرم افزاری رفع کننده مشکل عنوان شده رهنون شود .توجه داشته باشید که همه آرشیوهای گروههای خبری در موتورهای جستجو لیست نمیشوند بنابراین باید با جستجو در یک آدرس URL خاص مثل mail.gnu.org  یا غیره به نتایج نزدیکتر دست پیدا کرد .

برای حستجو در یک گروه خبری اختصاصی لینوکس گروه خبری Dejanews  با آدرس زیر (http://groups.google.com/googlegroups/deja_announcement.html)  توصیه میشود .

 

3- مطرح کردن سئوال در یک گروه خبری یا لیست پستی Questions to Mailing Lists and Newsgroups :

عضویت در گروههای خبری و لیستهای پستی لینوکس این امکان را به شما میدهد تا در یک بورد شخصی یا عمومی به بیان نظرات خود پرداخته و یا سئوالات خود را برای کلیه اعضاء که ممکن است مشکل مشابه شما را قبلا حل کرده یا راه حلی برای آن داشته باشند مطرح و از پاسخهای سریع و بعضا" بسیار کاربردی بهره مند شوید .

برای کسب اطلاعات بیشتر لطفا به آدرس  http://www.catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html مراجعه نمائید .

 

4- برقراری تماس با کارشناس یا توسعه دهنده نرم افزار :

در صورت بروز مشکل اساسی در نحوه عملکرد یک نرم افزار تحت گنو/لینوکس توسعه دهندگان آن همواره با ارائه آدرس پست الکترونیک خود که بهمراه مستندات نرم افزار عرضه میشود تمایل خود را به دریافت نظرات کلیه علاقمندان اعلام نموده اند و پاسخهای مقتضی را نیز به فرد یا افراد سئوال کننده ارائه مینمایند . البته توجه داشته باشید که یک کارشناس که روزانه باحجم عظیمی از صدها تا هزاران نامه الکترونیکی روبرو میباشد هرگز تمایل به پاسخ دادن به سئوالات تکراری که در قسمت  FAQs  سایت یا صفحه  اختصاصی  پروژه یا برنامه به آن پاسخ داده شده یا سئوالات پیش پا افتادهای مثل نحوه استفاده از دستور CP  برای کپی کردن فایلها و غیره ندارد و این گونه سئوالات هرگز پاسخ داده نخواهند شد . بنابراین در تنظیم نامه و درخواست توضیحات از مدیران پروژه ها موضوع وقت و اهمیت مطالب را حتما بررسی نمائید .

 

5- استفاده از سرویسهای تجاری و خدمات خاص :

درصورتی که شما کارمند یا کارشناس یا مدیر یک موسسه یا شرکت تجاری هستید و تمایل به دریافت خدمات فنی و مشاوره ای در سطوح  پیشرفته تر گنو/لینوکس میباشید و استفاده از نرم افزارهای خاص از  گنو/لینوکس را باپشتیبانی کامل توسعه دهندگان مطالبه میکنید پرداخت مبالغی بابت حق عضویت و یا خدمات پس از فروش و احتمالا خدمات پیشرفته از نظر پشتیبانی و امنیت توصیه میشود .

با اینکار ضمن پشتیبانی از پدید آورنده گان نرم افزار در توسعه نرم افزارهای آزاد نیز سهیم شده و ضمن دریافت خدمات بسیار پیشرفته و اطمینان از توسعه بعدی نرم افزارها  میتوانید با آسایش خیال به امور جاری موسسه خود بپردازید.


  

افزودن یک دایرکتوری به مسیر جاری یا path

همانطوریکه میدانید اغلب سیستمهای عامل از path یا مسیرجاری سیستم برای آدرس دهی برنامه های کاربردی و سیستمی خود استفاده میکنند ومسیرهای تعریف شده بعنوان path در هنگام اجرای برنامه یا کار در محیط متنی shell سهولت فراوانی را برای سیستم و کاربران آن فراهم می سازد . بعنوان مثال برای اجرای برنامه مرورگر اینترنت موزیلا میتوانیم صرفا با تایپ دستور mozilla در خط فرمان به هدف خود دست یابیم .

این امکان به ما قابلیت و سرعت عمل بیشتری را ارئه نموده و به سیستم در انجام عملیات مختلف کمک میکند.ضمنا بعضی از برنامه های کاربردی را که بطور خودکار نمیتوانیم در مسیر path مشاهده و اجرا کنیم با این شیوه میتوان پیکربندی کرد .

حال این سئوال پیش می آید که مسیرهای ذکر شده را چگونه میتوان نغییر داد.؟

برای افزودن یک دایرکتوریبه مسیرجاری یاpath باید از دستور : PATH=/data/myscripts:$PATH استفاده نموده و برای حذف یک دایرکتوری از مسیر جاری سیستم از دستور PATH=$PATH:/data/myscripts استفاده کنیم.

بدیهی است که مسیر مورد نظر شما مثلا: usr/local/mozilla جایگزین عبارت /data/myscripts خواهد شد .


 
  موضوعات یادداشت  
شنبه 83 آبان 23 ساعت 8:32 عصر

  پویا انصاری  
  بالاخره فدورا ۳ اومد !
یکی از تفاوت‌های اصلی آن با فدورا ۲، ساختار Hot-Plug در آن می‌باشد. این یعنی اینکه از این به بعد وقتی Cool Disk تان را به سیستم وصل کنید، فدورا ۳ خودش می‌فهمه و سریع mount می‌کنتش. بقیه تفاوت ها را پس از نصب عرض خواهیم کرد.
فایل‌های iso ی فدورا ۳ برای ip های داخل دانشگاه پس از دریافت در دسترس قرار خواهد گرفت.

 
  موضوعات یادداشت  
شنبه 83 آبان 23 ساعت 8:27 عصر

  پویا انصاری  
 

شرکت های دولتی می توانند منتظر نسخه تجاری لینوکس باشند، این نسخه قادر است احتیاجات دولت برای اداره موضوعات طبقه بندی شده را با ورود خود در اوایل سال بعد بر آورده کند.

به نقل از Altavista ، کوسسه Trusted Computer Solutions قصد دارد پاییز انسال نسخه آزمایشی لینوکس را راه اندازی کند.
ادوارد هامرسلا، مدیر عامل ارشد موسسه TCS خاطر نشان کرد که این موسسه بدنبال کسب گوتهی معیار های عمومی در بیمه ارزیابی سطح چهارم است.
وی در ادامه افزود : تناه مسابقه ای که هم اکنون در شهر جریان دارد رسیدن به سطح سیستم عامل سولاریس است.
سیستم عامل سولاریس ساخت شرکت سان میکروسیستم است که روی سخت افزار اجرا می شود.

دولت نیاز روبه رشدی برای کسب این سطح امنیتی روی پایگاه اینتل دارد. سیستم عامل لینوکس نیز قرار است روی پایگاههای استاندارد PC اجرا شود.


 
  موضوعات یادداشت  
شنبه 83 آبان 23 ساعت 8:14 عصر

  پویا انصاری  
  دلائل چندی وجود دارد که یک کاربر میبایست یک دیسکت بوت لینوکس برای خود ایجاد و از آن استفاده و آن را نگهداری نماید . بعنوان مثال اگر سیستم شما توانائی بوت از روی سی دی را نداشته و یا شما بخواهید عمل نصب لینوکس را بجای سی دی از روی درایو سخت (هارد دیسک) ویا درایو شبکه انجام دهید و یا درصورتی که سیستم لینوکس شما پس از نصب بدلیل آسیب دیدگی بوت لودر نتواند بدرستی بالا بیاید باید یک عدد دیسکت بوت لینوکس مناسب با نوع عملی که میخواهید انجام دهید بسازید و آنرا در موقع لزوم در اختیار داشته باشید .

ملاحظه میکنید که انواع دیسکت بوت لینوکس با توجه به نوع کارائی متفاوت است ولی روش ایجاد همه انواع آن تقریبا مشابه میباشد .

نخستین چیزی که برای ایجاد یک دیکت بوت لینوکس ضروری است وجود فایل image حاوی اطلاعات لازم برای ساخت دیسکت میباشد .

فایلهای image‌ ضروری برای ایجاد انواع دیسکت بوت لینوکس عبارتند از :

1 - cdrom.img‌ این فایل برای ایجاد دیسکت بوت برای نصب لینوکس از روی هارد دیسک یا سی دی رام در مواقعی که بوت از طریق سی دی مقدور نباشد بکار میرود .

2 - network.img‌ این فایل برای ایجاد دیسکت بوت برای نصب لینوکس از روی درایو شبکه بکار میرود .

3 - pcmcia.img این فایل برای ایجاد دیسکت بوت برای نصب لینوکس از طریق یک ابزار با رابط pcmcia‌ مثل انواع سی دی رام یاکارت شبکه با این مشخصات بکار میرود .

نکته : چون امروزه کارتهای pcmcia با تکنولوژی کارتهای شبکه جایگزین شده در صورت عدم کارائی میتوان از فایل network.img‌ استفاده کرد .

4 - hd.img این فایل برای ایجاد دیسکت بوت برای نصب لینوکس از طریق هارد دیسک بکار میرود .

5 - hdcdrom_usb.img این فایل برای ایجاد دیسکت بوت برای نصب لینوکس از طریق رسانه های مبتنی بر پورت usb بکار میرود .



توضیح : تعداد فایلهای ایمیج و نام آنها و کاربرد هریک ممکن است در توزیعهای مختلف لینوکس متفاوت باشد و برای اطلاعات بیشتر میتوان به اطلاعات متون موجود در توزیع مربوطه مراجعه کرد . ضمنا کلیه فایلهای فوق عموما در دایرکتوری image واقع در اولین سی دی توزیع لینوکس مورد استفاده کاربر قرار دارند و یا میتوان آنها را از سایت تخصصی توزیع لینوکس مربوط دانلود کرد .

باید دانست که دیسکت بوت لینوکس را میتوان هم در محیط ویندوز (بوسیله برنامه های کمکی موجود برروی توزیع لینوکس مورد استفاده در سطح DOS ) و هم در محیط لینوکس ایجاد نمود که در اینجا سعی میکنم به توضیح مختصر هر دو روش بپردازم .

الف ) ایجاد دیسکت بوت لینوکس در محیط ویندوز :

چون اغلب کاربران جدید لینوکس با ویندوز آشنائی قبلی داشته اند برنامه های کاربردی چندی برای ایجاد دیسکت بوت در محیط ویندوز نوشته شده که یکی از مهمترین آنها برنامه گرافیکی RawWrite میباشد . این برنامه که یک فایل اجرائی تنهاست عموما در سی دی اول توزیع لینوکس و در شاخه dosutils‌ قرار دارد ودر رابط گرافیکی خود محل فایل image ‌ و درایو فلاپی مقصد را پرسیده و به سهولت کار ایجاد دیسکت بوت لینوکس را انجام میدهد .

ب ) ایجاد دیسکت بوت لینوکس در محیط گنو / لینوکس :

اگر یک محیط لینوکس نصب شده در دسترس قرار داشته باشد یا کاربر پس از نصب لینوکس بخواهد دیسکت بوت ایجاد کند مراحل کار عبارتند از :

1 - یک پنچره کنسول متنی یا shell فرمان باز کنید .



2 - با دستور su‌ و سپس وارد کردن رمز عبور بصورت کاربر ریشه وارد سیستم شوید .



3 - اولین سی دی توزیع لینوکس را در سی دی درایو قرار داده و آنرا به سیستم متصل یا mount‌ نمائید . (روش mount کردن سی دی در درسهای گذشته گفته شد لیکن باید دانست که اغلب توزیعهای جدید لینوکس این کار را بطورت خود کار انجام میدهند) .



3 - یک فلاپی خالی در فلاپی درایو قرار داده و دستور زیر را تایپ کنید :



# dd if=/mnt/cdrom/images/cdrom.img of=/dev/fd0 bs=512

همانطوریکه می بینید با اجرای این دستور فایل ایمیج موجود در مسیر /mnt/cdrom/images/cdrom.img خوانده شده و بر روی فلاپی درایو اول سیستم یعنی fd0‌ دیسکت بوت لینوکس ایجاد میگردد .

بدیهی است که آدرس فلاپی درایو دوم سیستم در صورت نصب بودن /dev/fd1‌ خواهد بود .

نکته : محیطهای گرافیکی پیشرفته برخی توزیعهای لینوکس مثل suse‌ و مندریک و ... امکان ایجاد دیسکت بوت لینوکس را برای مقاصد مختلف بصورت برنامه های دارای رابط گرافیکی در محیط لینوکس در اختیار کاربر قرار داده اند که بمنظور اختصار به آنها پرداخته نمیشود .

 
  موضوعات یادداشت  
شنبه 83 آبان 23 ساعت 8:11 عصر

  پویا انصاری  
  مایکروسافت واحد ویژه‌‏ای را راه‌‏اندازی کرده که مسوولیت نصب و نگهداری 120 نوع لینوکس موجود در جهان را عهده دار است.

به گزارش بخش خبر سایت اخبار فن آوری اطلاعات ایران، به نقل از ایلنا، اخیرا شرکت مایکروسافت, واحد ویژه‌‏ای را راه‌‏اندازی کرده که مسوولیت نصب و نگهداری 120 نوع لینوکس را عهده دار است و در صورت درخواست دیگر واحدهای مایکروسافت, خدمات پشتیبانی و راهنمایی‌‏های لازم را ارائه می دهد.
بنا به این گزارش, به گفته یکی از مدیران ارشد شرکت مایکروسافت "بدون سیستم عامل longhorn جدید هم می توانیم با لینوکس مبارزه کنیم.
گفتنی است, در مقایسه با محیط‌‏های ناهمخوان لینوکس, سیستم عامل ویندوز یک مجموعه یکپارچه و یکنواخت تر, برای تولید کنندگان نرم‌‏افزارهای کاربردی ایجاد می‌‏کند تا بر پایه آن, نرم افزارهای قوی تر و سریع تر تولید کنند.

 
  موضوعات یادداشت  
شنبه 83 آبان 23 ساعت 8:9 عصر

  پویا انصاری  
  به گفت شرکت Monta Vista مستقر در Sunnyvale کالیفرنیا، قرار است این شرکت تا ماه آینده محصول جدید خود، به نام Linux Professional Edition Application Developers Kit را به بازار بفرستد که برای ساخت برنامه هایی طراحی شده است که با لینوکس دارای Monta Vista اجرا می شوند.

به گزارش بخش خبر سایت اخبار فن آوری اطلاعات ایران، به نقل از مجله علم الکترونیک و کامپیوتر، مجموعه ابزار The Pro ADR بر پایه محیط ساخت ادغام شده Monta Vista با پایه Eclipse ساخته شده و شامل نرم افزار Libraries با هسته Monta Vista Linux و فایل های header می باشد.

برنامه نویسان می توانند از این تول کیتها در ویندوز، سولاریس یا انواع Workstation لینوکس استفاده کنند. پایه قیمت این محصول از 3000 دلار برای هر سازنده آغاز می شود.

 
  موضوعات یادداشت  
شنبه 83 آبان 23 ساعت 8:8 عصر

  پویا انصاری  
 

شرکت لینوکس قصد دارد, با سرمایه‌‏گذاری 40 میلیون دلاری فعالیت‌‏های خود را هرچه بیشتر افزایش دهد.

به گزارش بخش خبر شبکه فن آوری اطلاعات ایران، به نقل از ایلنا, همچنین این شرکت اعلام کرده است؛ یک سیستم ذخیره مقیاس‌‏پذیر را برای استفاده در سیستم‌‏های محاسباتی LINUX NETWORKS به بازار عرضه خواهد کرد.
گفتنی است, هر دو اقدام فوق به این شرکت کمک می‌‏کند با بهره گرفتن از سیستم‌‏های خوشه‌‏بندی خود هر چه بیشتر در بازار فعالیت‌‏های بازرگانی نفوذ کند.
طبق این گزارش, تا به حال بسیاری از شرکت‌‏ها و سازمان‌‏های دولتی که نیاز شدیدی به سیستم‌‏های محاسباتی یکپارچه و منسجم دارند, به محصولات لینوکس روی آورده‌‏اند.
سیستم ذخیره لینوکس که به زیلو معروف است, نرم‌‏افزار مهمی محسوب می‌‏شود ؛ چرا که شرکت مذکور توانسته با نگه داشتن قیمت نرم افزار زیلو در سطح متوسط کاربردهای آن را تا حد زیادی افزایش دهد.
آندره بینگ هام, سخنگوی شرکت لینوکس می‌‏گوید: اقدام شرکت‌‏ها در جهت خوشه‌‏بندی کاربردهای بازرگانی و تولید نرم‌‏افزارهای چند منظوره و منسجم در نوع خود یک تحول اساسی محسوب می‌‏شود و ما امیدواریم در آینده فعالیت‌‏های خود را هرچه بیشتر گسترش دهیم.
شایان ذرک است, شرکت لینوکس نت ووکس که یک شرکت خصوصی است با سرمایه‌‏گذاری40 میلیون دلاری و تهیه منابع مالی خود از طریق فروش سهام, هم محصولات خود را گسترش می‌‏دهد و هم حضور خود در بازارهای خارجی تقویت می‌‏کند.


 
  موضوعات یادداشت  
شنبه 83 آبان 23 ساعت 8:6 عصر

   1   2      >
خانه مدیریت شناسنامه ایمیل
موضوعات
9247: کل بازدید
3 :بازدید امروز
 
آرشیو
 
لوگوی خودم
پاییز 1383 - پویا رد هت
 
جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

 
اشتراک
 
 
عکس رفقام
 
رفقام
ONLYPOUYA
 
آوای آشنا
 
طراح قالب